Na większości odcinków ulicy Piekarskiej trwają roboty związane z układaniem ostatniej warstwy asfaltu, montażem znaków drogowych oraz ostatnie prace brukarskie i wykończeniowe. Zgodnie z harmonogramem, w październiku rozpoczną się pierwsze przejazdy techniczne tramwajów. Na początku listopada będzie możliwe przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Piekarskiej.
- Ulica Piekarska nabiera nowego wyglądu, a na większości odcinków trwają ostatnie prace budowlane. Pojawiło się już nowe oświetlenie, widoczne są już perony wiedeńskie w rejonie cmentarza Mater Dolorosa, na części skrzyżowań powstaje sygnalizacja świetlna - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Zgodnie z ustaleniami ze spółką Tramwaje Śląskie, po 20 października zaplanowaliśmy pierwszy przejazd techniczny po nowym torowisku. Jeśli wszystkie prace przebiegną zgodnie z harmonogramem, uruchomienie linii tramwajowej dla pasażerów będzie możliwe jeszcze przed dniem Wszystkich Świętych - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Co się dzieje na ul. Piekarskiej i Sądowej?
Na siedmiu z dziesięciu odcinków ulicy Piekarskiej od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do ul. Piłsudskiego wykonawca - firma Eurovia - układa warstwę ścieralną asfaltu, montuje wysięgniki dla trakcji tramwajowej oraz oznakowanie pionowe oraz poziome (wykonane od ul. Powstańców Śląskich do al. Legionów), a także realizuje ostatnie prace związane z przebudową skrzyżowań ul. Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich, Grottgera, Orląt Lwowskich, Prusa, Żeromskiego, Smolenia i Piłsudskiego, gdzie zamontowana została już sygnalizacja świetlna.
Intensywne prace trwają na dwóch ostatnich odcinkach ul. Piekarskiej - od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do ul. Wrocławskiej-Jainty oraz na odcinku przy Sądzie Rejonowym do skrzyżowania z ul. Sądową. Tam wykonawca realizuje prace związane z układaniem chodnika, wykonaniem betonowej nawierzchni między torami, asfaltowaniem jezdni na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Wrocławskiej-Jainty.
Na ulicy Sądowej firma Eurovia rozpoczęła prace związane z rozwieszeniem i przyłączeniem nowej sieci trakcji tramwajowej, a także zamontowała oprawy oświetleniowe i oświetlenie uliczne oraz wykonała betonową nawierzchnię rozjazdu w rejonie skrzyżowania ul. Sądowej i Powstańców Warszawskich oraz z kostki w rejonie skrzyżowania ul. Piekarskiej z pl. Kościuszki. Przypomnijmy, że ze względu na konieczność rozwieszenia i przyłączenia nowej sieci trakcyjnej, a także przebudowę chodnika i jezdni Tramwaje Śląskie od 18 września zawiesiły kursowanie tramwajów ul. Sądową w kierunku Szkoły Medycznej i zajezdni w Stroszku.
Konieczne dodatkowe prace związane ze wzmocnieniem kanalizacji deszczowej
Realizacja tak zaawansowanej inwestycji jak przebudowa ulicy Piekarskiej wymaga przebudowy praktycznie wszystkich podziemnych sieci. Wiele z nich było w bardzo złym stanie lub kolidowało z innymi sieciami, stwarzając zagrożenie awarii. Podczas robót wykonawca przeprowadził także monitoring głównego kanału deszczowego. Monitoring wykazał konieczność uszczelnienia i wzmocnienia kanału deszczowego. Wykonawca wykorzystał w tym celu bezinwazyjną technologię montażu tzw. rękawa termokurczliwego wewnątrz kanału na odcinku ulicy Piekarskiej od ul. Wrocławskiej do ul. Powstańców Śląskich.
Koszt realizacji dodatkowych robót w kanale deszczowym wykonywanych na zlecenie miasta to około 2 mln zł. Dzięki ich przeprowadzeniu, kanał deszczowy przez wiele lat będzie mógł bezawaryjnie funkcjonować.
W październiku nasadzenia zieleni, budowa wiat przystankowych oraz przejazd techniczny tramwaju
Zgodnie z harmonogramem prac, przebudowa ulica Piekarskiej ma się zakończyć do końca października 2023 roku. To właśnie w tym miesiącu zaplanowane są prace związane z nasadzeniem około 50 drzew na ul. Piekarskiej, montażem ławek, koszy na śmieci oraz wiat przystankowych - w tym zielonego przystanku Bytom Sąd. Zgodnie z projektem po przebudowie ulicy Piekarskiej i Sądowej będzie funkcjonowało 6 przystanków tramwajowych: przy ul. Powstańców Śląskich, w rejonie ul. Grottgera, cmentarza Mater Dolorosa, ul. Smolenia, przy kościele pw. św. Trójcy oraz przystanek Bytom Sąd.
Po 20 października Tramwaje Śląskie zaplanowały również pierwszy przejazd techniczny po nowej linii tramwajowej, która zgodnie z planami już po przywróceniu stałego kursowania tramwajów umożliwi bezpośredni dojazd z przystanku Bytom Powstańców Śląskich do przystanków Bytom Sąd, Bytom Moniuszki oraz Bytom pl. Sikorskiego, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się na inne linie tramwajowe.