275 kilometrów badanych dróg w centrach miast, analiza czasu parkowania, badania ankietowe wśród mieszkańców oraz pomiary zajętości miejsc i rotacji pojazdów – to zakres największych w Polsce badań parkingowych, które trwają w dziesięciu miastach Metropolii. W ramach badań społecznych, które jako pierwsze odbędą się w Bytomiu, w czwartek 12 i we wtorek 17 września przeprowadzone zostaną wywiady bezpośrednie z mieszkańcami i przedsiębiorcami.
– Te największe w Polsce badania parkingowe mają przede wszystkim pokazać, w których miejscach parkuje najwięcej samochodów, jaka jest ich rotacja oraz jaki jest średni czas parkowania w konkretnych obszarach naszego miasta – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Zebrane podczas badań dane nie tylko zostaną przeanalizowane przez ekspertów zajmujących się mobilnością miejską, ale na ich podstawie wypracowane zostaną wytyczne, które będzie można wprowadzić, aby uporządkować parkowanie w centrach największych miast Metropolii – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Badania były realizowane głównie przy użyciu samochodu z kamerami skanującymi przestrzeń miejską z systemem rozpoznawania obrazów. Wszystkie wskaźniki zostaną obliczone automatycznie. Poza użyciem samochodu z kamerami skanującymi, istotną rolę odegrają także geoankiety, czyli bezpośrednie wywiady z mieszkańcami, klientami sklepów i lokali usługowych oraz przedsiębiorcami. W Bytomiu badania społeczne zostaną przeprowadzone w czwartek 12 września oraz we wtorek 17 września.
Badania społeczne i rozmowy z mieszkańcami
Wywiady bezpośrednie z mieszkańcami oraz klientami i przedsiębiorcami odbędą się w Bytomiu w czwartek 12 września na pl. Akademickim w godz. 10.00-14.00 oraz we wtorek 17 września na pl. Rodła w godz. 10.00-14.00. Z kolei popołudniami, a więc w czasie gdy mieszkańcy wracają z pracy ankieterzy pojawią się w rejonie ulic: Wyczółkowskiego, Estreichera i Ligęzy, a więc w ścisłym centrum miasta.
Podczas spotkań ankieterzy nie tylko zapytają o to, jak często odwiedzamy centrum, czy korzystamy z usług w Śródmieściu, jakim środkiem transportu dojeżdżamy do pracy, szkoły czy na zakupy, ale również gdzie najczęściej parkujemy, jak długo parkujemy oraz o dostępność miejsc w centrum. Wśród pytań będą również i te dotyczące rodzaju spraw załatwianych w mieście, dostępności miejsc do parkowania, ich bliskości od naszego celu, a także komfortu związanego z parkowaniem w centrum miasta.
Badania ankietowe, które zostaną przeprowadzone w Śródmieściu wskażą nie tylko występujące problemy z parkowaniem, ale będą przede wszystkim wytycznymi do wprowadzenia zmian, które mają w przyszłości usprawnić i uporządkować parkowanie w największych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Wypełnij ankietę onlinę i podziel się swoimi spostrzeżeniami
Oprócz badań przy użyciu samochodu z kamerami skanującymi oraz bezpośrednich spotkań z mieszkańcami GZM przygotował także ankietę online. Jej celem jest poznanie opinii bytomian, którzy mieszkają zarówno w centrum oraz z dala od Śródmieścia, ale właśnie tam pracują, uczą się lub załatwiają swoje sprawy w instytucjach publicznych, korzystają z usług, robią zakupy lub dojeżdżają do centrum, aby spędzić tutaj wolny czas.
Ankieta online dostępna będzie pod adresem https://gzm.lopi.io/form/parkowanie-bytom do 30 września 2024 roku. Wszystkie pytania dotyczące ankiety prosimy kierować do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która jest organizatorem badań parkingowych za pośrednictwem poczty mailowej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
Badania parkingowe. Dlaczego warto je robić?
W 2018 roku prawie 45% podróży na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostało wykonanych samochodem. Mieszkańcy Metropolii codziennie dojeżdżają do pracy, szkoły, na zakupy lub załatwiają swoje sprawy w urzędach. Z każdym rokiem liczba samochodów rośnie, zaś dostępność miejsc parkingowych zdecydowanie maleje, co powoduje, że coraz trudniej jest zaparkować samochód w centrach największych miast Metropolii.
– Polityka parkingowa okazała się podczas prac na Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej jednym z jej istotniejszych instrumentów – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM. – Chodzi nie tylko o brak jednolitego systemu zarządzania, ograniczoną liczbę miejsc parkingowych w miastach, ale też brak danych liczbowych na temat funkcjonowania miejsc postojowych w ich centrach. GZM w porozumieniu z gminami postanowiła więc zająć się koordynacją tego tematu, rozpoczynając od przeprowadzenia badań – dodaje Kwitek.
Badania parkingowe są prowadzone w dziesięciu miastach Metropolii i obejmują 275 kilometrów dróg. Szczegółowej analizie zostały poddane m.in.: wypełnienie miejsc parkingowych, rotacja pojazdów, czyli liczba aut parkujących na jednym miejscu w ciągu doby oraz czas parkowania, w tym okres pozostawania samochodów w konkretnych obszarach miasta.
– Rozbudowana sieć drogowa zachęca do używania samochodu, a zwarte centra miast nie są w stanie pomieścić ich wszystkich – mówi Marcin Domański, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM – Dlatego trzeba zapewnić odpowiednie priorytety: zaoferować alternatywę dla parkujących przez 8 godzin i tym samym zapewnić dostępność miejsc dla parkujących krócej. Dzięki badaniom sprawdzimy, w których miejscach występuje problem i gdzie należy podjąć odpowiednie działania.
Badania parkingowe organizowane przez GZM są częścią pakietu Dobre Centrum z planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla obszaru GZM i Subregionu Centralnego. Jego celem jest stworzenie bezpiecznych obszarów śródmiejskich o wysokiej dostępności, zaś sama realizacja planu mobilności jest podstawą do otrzymania środków unijnych na inwestycje w zakresie transportu na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.