Ruszył przetarg na przebudowę układu drogowego ul. Piłsudskiego wraz z kanalizacją deszczową

Po rozstrzygnięciu przetargu będzie przebudowa układu drogowego oraz sieci kanalizacyjnej w części ul. Piłsudskiego.

Wiosna i lato to okres wzmożonych opadów deszczu, które niejednokrotnie doprowadziły do podtopień terenów w naszym mieście. Najpoważniejsza sytuacja od wielu lat ma miejsce w ul. Piłsudskiego, gdzie znajduje się zlewnia dla obszaru Śródmieścia, obejmująca około 500 ha. Miasto podjęło starania mające na celu zapobieganie temu zjawisku. Najpierw na zlecenie gminy przygotowany został raport dotyczący pracy kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego w czasie opadów nawalnych, a następnie miasto pozyskało blisko 30 mln zł środków rządowych na przebudowę układu drogowego wraz z siecią kanalizacji deszczowej w części ul. Piłsudskiego i Matejki oraz pl. Sobieskiego. 7 czerwca na realizację tej ważnej dla miasta inwestycji ogłoszony został przetarg, a wyłoniony wykonawca będzie musiał najpierw opracować dokumentację projektową, a następnie przeprowadzić kompleksowe roboty budowlane.

 

 

 

 

 

- Zaplanowana przebudowa układu drogowego wraz z sieciami w części ulicy Piłsudskiego, Matejki i pl. Jana III Sobieskiego to jedna z najważniejszych w ostatnich latach inwestycji drogowych w naszym mieście - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - Ze względu na położenie ul. Piłsudskiego, ale również występujące tam szkody górnicze, które przyczyniły się do znacznego obniżenia tam terenu, do kanalizacji deszczowej w jej rejonie spływają wody opadowe nie tylko ze ścisłego Śródmieścia, ale również z oddalonych obszarów jak ul. Tarnogórska, Chrzanowskiego czy Olimpijska - podkreśla prezydent Mariusz Wołosz.

Sieć kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego jest przeciążona

Sieć kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego jest przeciążona

Co wynika z raportu opracowanego dla zlewni w ul. Piłsudskiego

Potwierdziło poważne zagrożenie wylewami i nieefektywne działanie całego układu odwodnienia zlewni ul. Piłsudskiego. W raporcie stwierdzono, że problem zalewania jednej z głównych ulic naszego miasta związany jest nie tylko z faktem, że ul. Piłsudskiego jest bardzo nisko położona - wskutek działalności górniczej obszar tam obniżył się w niektórych miejscach nawet o 7 metrów - w stosunku do terenu, który ją otacza, ale również, że do kanalizacji deszczowej w jej rejonie spływają wody opadowe z obszaru obejmującego około 500 ha.

W kierunku ul. Piłsudskiego spływają wody opadowe między innymi z ulic: Chrobrego, Webera, Kwietniewskiego, Piekarskiej, Podgórnej, Strażackiej, Murarskiej, Żołnierza Polskiego, placów: Grunwaldzkiego i Sobieskiego, a nawet z Rynku i częściowo z ul. Korfantego. Ponadto system kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego odbiera wodę nie tylko ze ścisłego Śródmieścia, ale również z tak oddalonych ulic jak: Tarnogórska, Chrzanowskiego - w tym z rejonu Muszli Koncertowej w Parku im. Franciszka Kachla - oraz ul. Olimpijskiej, gdzie znajduje się przepompownia „Kościuszko” należąca do Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA. Tym samym intensywne opady deszczu i nagromadzenie ich w jednym miejscu powoduje, że sieć kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego nie jest w stanie przyjąć tak ogromnej ilości wody, co powoduje lokalne podtopienia w tym rejonie.

Sieć kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego jest przeciążona

Sieć kanalizacji w ul. Piłsudskiego jest przeciążona. Będzie przebudowa układu drogowego i sieci kanalizacyjnej w części ul. Piłsudskiego

Inwestycja podzielona na dwa etapy

Zakres inwestycji podzielony został na dwie części:

Pierwszy to zaprojektowanie i wykonanie przebudowy sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiornika retencyjnego podziemnego oraz układu drogowego wzdłuż DK 94, czyli ulicy Piłsudskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Matejki do skrzyżowania z ul. Chrobrego wraz z przebudową obydwu tych skrzyżowań. Warto dodać, że w ramach inwestycji przebudowana zostanie także ulica Matejki od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do ul. Szkolnej.

 

  • 09
  • 01
  • 06
  • 07
  • 05
  • 04
  • 08