Przebudowa torowiska tramwajowego i układu drogowego ul. Piekarskiej i Sądowej realizowana jest już na całej długości ulic. W kilku miejscach wykonawca zakończył budowę słupów trakcyjnych i płyt torowych, a także rozpoczął montaż szyn. Na odcinku ul. Sądowej, gdzie od grudnia kursują już tramwaje, rozpoczęła się budowa peronu przystankowego Bytom Sąd.
Cała inwestycja podzielona została na 12 odcinków, a najbardziej zaawansowane prace prowadzone są na odcinkach od ul. Powstańców Śląskich - Orląt Lwowskich, Smolenia - Piłsudskiego oraz od ul. Wrocławskiej do ul. Sądowej i Powstańców Warszawskich. To właśnie tam wykonawca zamontował już słupy trakcyjne, płyty pod torowisko tramwajowe. Firma Eurovia Polska SA rozpoczęła też prace związane z montażem szyn. W marcu na pozostałych odcinkach będą kontynuowane prace związane z wykonaniem warstwy stabilizującej pod torowisko i drogę, montaż płyt pod torowisko oraz szyn, a także na kilku odcinkach - od ul. Powstańców Śląskich do ul. Grottgera, od ul. Żeromskiego - Smolenia do ul. Piłsudskiego oraz od ul. Wrocławskiej do ul. Sądowej rozpoczną się już prace brukarskie. Z kolei w rejonie Zakładu Pogrzebowego Walicki rozpoczną się prace związane z przebudową skrzyżowania ul. Piekarskiej z Powstańców Śląskich.
Warto dodać, że w ramach inwestycji przebudowana została już prawie cała sieć wodociągowa, zaś stan robót związanych z kanalizacją deszczową wynosi około 90%. Prace przy sieciach teletechnicznych są na półmetku. Wykonawca w miarę postępu robót zabudowuje również nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe, na których po zamontowaniu płyt torowych i szyn, rozpoczną się prace związane z montażem sieci trakcyjnej.
Jak zmieni się ulica Piekarska?
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostało torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.
Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowana ul. Piekarska ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony będą peronami wyniesionymi - tak, aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwaju, zwłaszcza historycznego wagonu typu N, który obok nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38.
Oprócz tego, przebudowane zostanie oświetlenie uliczne. W zakresie Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego jest przebudowa sieci wodociągowej.
Inwestycja realizowana jest wspólnie przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie SA.
Przebudowa ulicy Piekarskiej i Sądowej oraz modernizacja całego torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej oraz ul. Sądowej do skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich będzie kosztować 49 mln zł.