Tramwaje linii nr 6 i 19 będą miały pierwszeństwo przejazdu przed samochodami na skrzyżowaniach w Rozbarku. Miejski Zarząd Dróg i Mostów podpisał wartą ponad 710 tys. zł umowę na przebudowę skrzyżowania ulic Arki Bożka i Chorzowskiej w Rozbarku. Inwestycja w całości zrealizowana zostanie dzięki pozyskanemu dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Sukcesywnie modernizujemy torowiska tramwajowe oraz sygnalizacje świetlne, aby linie tramwajowe miały priorytet na przejazdach drogowo-tramwajowych – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Dzięki przebudowie skrzyżowania ulic Arki Bożka i Chorzowskiej nie tylko tramwaje będą miały pierwszeństwo, ale powstanie także nowy pas do skrętu w prawo z ul. Chorzowskiej w ul. Arki Bożka – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Priorytet dla tramwajów linii nr 6 i 19
Przebudowa skrzyżowania ulicy Chorzowskiej z ul. Arki Bożka to część dużego projektu, w ramach którego przebudowaliśmy i rozbudowaliśmy sygnalizację świetlną na kilkunastu skrzyżowaniach w Rozbarku, Łagiewnikach, Stroszku oraz Śródmieściu.
Zgodnie z podpisaną umową firma PPUH „DALPOL” Piotr Zając, Daniel Ceglarek Sp. Jawna z Bytomia do końca listopada 2024 roku przebuduje wjazd z ul. Chorzowskiej w ul. Arki Bożka, dobuduje pas do skrętu w prawo z ul. Chorzowskiej w ul. Arki Bożka, przebuduje elementy odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, infrastrukturę elektroenergetyczną oraz wybuduje nową sygnalizację świetlną.
Realizacja tej inwestycji nie tylko umożliwi nadanie priorytetu tramwajom kursujących na trasie Bytom-Chorzów-Katowice, ale również zwiększy bezpieczeństwo kierowców wjeżdżających i wyjeżdżających z pobliskiego osiedla.
W 2024 roku zakończono rozbudową aż 15 sygnalizacji świetlnych
W styczniu 2024 roku zakończyła się inwestycja o łącznej wartości 1 mln 434 tys. zł. Prace objęły 15 skrzyżowań w Bytomiu.
Dla linii tramwajowej nr 19 rozbudowana została sygnalizacja na 8 skrzyżowaniach: Strzelców Bytomskich w rejonie ZG „Eko Plus”, Strzelców Bytomskich w rejonie drogi osiedlowej, Strzelców Bytomskich – pl. Żeromskiego, Strzelców Bytomskich w rejonie ul. Sikorskiego, Strzelców Bytomskich – Narutowicza, Strzelców Bytomskich – Szymały, Strzelców Bytomskich – Wojciechowskiego oraz Strzelców Bytomskich – Długa – Władysława Łokietka.
Dla linii tramwajowej nr 7 wykonawca rozbudował sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Miarki i Jagiellońskiej, Zabrzańskiej, Łagiewnickiej oraz ul. Świętochłowickiej, Fabrycznej i Ludowej, a także Świętochłowickiej, Ostatniej i św. Piotra. Z kolei dla linii nr 6 – skrzyżowania: ul. Wrocławskiej i Reja, ul. Chorzowskiej, Miarki, Siemianowickiej i Witczaka oraz Chorzowskiej w rejonie Media Markt. W rejonie przejazdu drogowo-tramwajowego na ul. Pszczyńskiej w Rozbarku powstała nowa sygnalizacja świetlna.
W ramach projektu wykonawca inwestycji – firma ZIR W. Sylwestrzak i sp. j. z Bytomia zrealizowała roboty instalacyjne i informatyczne, w tym m.in.: zmieniła konfigurację sterowników sygnalizacji, rozbudowała systemy detekcji z uwzględnieniem dodatkowych pętli indukcyjnych.
Inwestycja w całości została sfinansowania dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Do przebudowy jeszcze skrzyżowania w centrum i Stroszku
W ramach całego projektu nadania priorytetu tramwajom na linii nr 6 i 19 przebudowane zostaną również dwa ważne skrzyżowania w centrum i Stroszku. Na razie wykonana została dokumentacja projektowa oraz pozyskane niezbędne decyzje administracyjne związane z przebudową skrzyżowań: ul. Wrocławskiej z ul. Łużycką dla linii nr 6 oraz skrzyżowania ul. Strzelców Bytomskich i Narutowicza w Stroszku dla linii nr 19.
Zakresy prac, jakie będą musiały zostać przeprowadzone, aby upłynnić przejazd tramwajów przez skrzyżowania obejmą m.in.: poszerzenie jezdni, przestawienie słupów oświetleniowych oraz przebudowę lub zabezpieczenie sieci sygnalizacji świetlnej, oświetlenia, elektroenergetycznej i wodociągowej.