Sprawa
Zajęcie pasa drogowego w celu ustawienia lub zawieszenia reklamy w pasie drogowym
Przedmiot sprawy, sposób i termin załatwienia sprawy
- Uzyskanie pozwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu ustawienia lub zawieszenia reklamy w pasie drogowym w formie decyzji administracyjnej zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 320).
Wniosek do pobrania
document WNIOSEK o wydanie zezwolenia na ustawienie reklamy w pasie drogowym (50 KB)
document WNIOSEK o wydanie zezwolenia na zawieszenie reklamy w pasie drogowym (49 KB)
Podstawa prawna
- Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 320),
- Kodeks Postępowania Administracyjnego t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572,
- Uchwała XXVI/376/ 04 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 26.05.2004 r. ( z późn. zm.),
- Uchwała nr LXXIII/931/23 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu.
Wymagane dokumenty do wniosku
- plan sytuacyjny w skali 1:1000 z zaznaczeniem miejsca reklamy, nr działki (zdjęcie),
- opinia z Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu dot.: grafiki i lokalizacji wnioskowanej reklamy,
- opinia Działu Inżynierii Ruchu Drogowego w MZDiM Bytom dot.: lokalizacji tablicy reklamowej, wymiarów, sposobu montażu, grafiki/ wizualizacji,
- kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub KRS, , a w przypadku materiałów/reklam wyborczych - kopia zawiadomienia właściwego organu wyborczego o utworzeniu komitetu wyborczego oraz kopia postanowienia wydanego przez właściwy organ wyborczy o przyjęciu zawiadomienia,
- pisemna zgoda właściciela urządzeń energetycznych, telekomunikacyjnych i in. zlokalizowanych w pasie drogowym (w przypadku wnioskowania o wydanie zezwolenia na wykorzystanie infrastruktury pasa drogowego),
- oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej, a w przypadku umieszczania materiałów wyborczych: pełnomocnictwo udzielone przez komitet wyborczy osoby składającej wniosek – może to być pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego bądź osoba posiadająca pełnomocnictwo zarówno komitetu wyborczego, jak i upoważnienie pełnomocnika finansowego do zaciągania zobowiązań finansowych. W przypadku, gdy wniosek będzie podpisany przez inną osobę niż pełnomocnik finansowy – pisemna zgoda pełnomocnika finansowego na zaciągnięcie zobowiązania finansowego w postaci opłaty za zajęcie pasa drogowego z tytułu umieszczenia plakatów wyborczych,
- inne dokumenty wymagane odrębnymi przepisami na żądanie zarządu drogi.
Opłaty
- w przypadku pełnomocnictwa: opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w wysokości 17zł do uiszczenia w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto 60 1560 0013 0383 0201 0000 0001 VeloBank S.A. Oddział w Bytomiu
- brak opłat za rozpatrzenie wniosku
- termin uiszczenia opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna ( art.40 ust.13 ustawy o drogach publicznych ) . Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego ustalone zostały Uchwałą Nr XXVI/376/04 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 26 maja 2004 r. ( z późn. zm. )
Miejsce złożenia dokumentów
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 lub wysłać pocztą lub elektronicznie.
Ogólne zasady sposobu przyjmowania i załatwiania spraw w MZDiM.
Termin rozpatrzenia wniosku
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r. poz. 572) – do miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej do dwóch miesięcy, chyba że przepisy szczególne określają inne terminy.
Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy
Odbiór osobisty lub pocztą - zgodnie z określonym we wniosku sposobem dostarczenia odpowiedzi.
Tryb odwoławczy
W przypadku decyzji wydanej na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach, za pośrednictwem Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów
w Bytomiu, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Dodatkowych informacji udziela
Anna Prusakowska
pokój nr 222, tel. (32) 396 97 77